Vianselvitys

Mikäli sinulla on ongelmia kyläverkkoyhteyden kanssa, niin ensimmäisenä kannattaa tarkistaa kyläverkon etusivulta tiedotteet. Voi olla että alueellasi tehdään verkon huoltotöitä tai kyseessä on jo tiedossa oleva ongelma, jota parhaillaan selvitetään. Mikäli tiedotteista ei löydy syytä havaitsemaasi ongelmaan, niin seuraavaksi kannattaa suorittaa omatoiminen vianselvitys ja tarkistaa onko ongelma listattuna Usein kysytyissä kysymyksissä. Mikäli ongelma ei selviä, niin on aika ottaa yhteyttä kyläverkon ylläpitoon ja kysyä lisäapua tai jättää vikailmoitus.

Älä kytke ADSL/VDSL-modeemia kyläverkkoon!
Älä aseta IP-osoitetta käsin!

Ylivoimaisesti eniten ongelmia kyläverkkoyhteyksissä aiheuttavat asukkaiden omat laitteet sekä konfiguraatiot. Mikäli käytössäsi on reititin tai langaton tukiasema, niin tarkista että laite on kytketty käyttöohjeistuksen mukaisesti. Testaa verkkoyhteyttä myös ilman reititintä, kytkemällä tietokone suoraan verkkojohdolla seinärasiaan.

Neuvonta

Kyläverkon ylläpito tukee ainoastaan verkkoyhteyksiä, eikä auta ongelmissa käyttäjän tietokoneen, muun verkkolaitteiston, käyttöjärjestelmän tai ohjelmien kanssa. Käyttäjän omiin laitteisiin tai ohjelmistoihin liittyvissä ongelmissa saa tukea mm. Turun ammattikorkeakoulun tarjoamasta tukipalvelusta: Kansalaisen IT-tuki

Mikäli joudut verkkoliittymäsi kanssa täydelliseen umpikujaan, voit ottaa yhteyttä kyläverkon ylläpitoon osoitteeseen netmaster@yok.fi

Vikailmoituksen jättäminen

IT-palveluilla on vain muutama kyläverkon kanssa toimiva työntekijä, joten vähäisten resurssien vuoksi edellytämme, että käyttäjät selvittävät ensin, ettei ongelma johdu omasta laitteistosta tai asetuksista. Omatoiminen vianetsintä on myös suoritettava ennen yhteydenottoa kyläverkon ylläpitoon.

Ennen kuin otat yhteyttä, selvitä valmiiksi ainakin seuraavat seikat:

  • Osoite ja asunnon nro.
  • Asunnon verkkoliittimen tunnus.
  • Koneesi saama IP-osoite.
  • Onko käytössä WLAN-reititin vai onko kone kytketty suoraan seinärasiaan.
  • Mahdollisimman tarkka ongelman kuvaus: Virheilmoitukset, palaako verkkoadapterin linkkivalo? Pelkkä: ”Netti ei toimi!!!!11”, ei ole riittävä kuvaus.

Tukipyynnöt puutteellisilla tiedoilla hidastavat ongelman selvittelyä.