Omatoiminen vianetsintä

Jos yhteytesi ei toimi, voit tämän tarkistuslistan ohjeita noudattamalla itse yrittää löytää vian:

1. Tarkista asunnon seinärasia. Jos rasian sisäinen pistoke on höllässä tai rasia on muuten silminnähden rikki, niin tee huoltopyyntö suoraan TYS:in asukassivujen kautta. Jos liitin tuntuu olevan kunnossa, jatka seuraavaan kohtaan.

2. Jos käytät tukiasemaa/reititintä, varmista että käytössä ei ole ADSL/VDSL-modeemi. Kokeile myös liitää kone suoraan verkkokaapelilla seinärasiaan. Jos toimii ilman reititintä niin vika löytyi siitä. Jos ei, jatka seuraavaan kohtaan.

3. Palaako koneen verkkosovittimessa, eli verkkokortissa linkkivalo? Jos palaa, yhteys on kytketty ja todennäköisesti toimii, mutta koneen asetuksissa on jotakin vialla. Siirry kohtaan 8. Jos ei pala, siirry kohtaan 4.

4. Tarkista ettei verkkokorttisi ole kytketty pois käytöstä (disabled) jostain kumman syystä. Jatka seuraavaan kohtaan.

5. Tarkista verkkojohto. Varmista, että verkkojohtosi on 8-napainen RJ-45 johto, eikä käytössä ole esim. RJ-11-liittimillä varustettu puhelinjohto. Kaapelin pitää olla ehjä eikä siinä saa olla tiukkoja taitoksia tai solmuja. 25-metrinen kaapeli tiukalla kerällä estää myös datan kulkemisen. Verkkojohto ei saa myöskään olla ristikaapeli; sen voit tarkistaa katsomalla läpinäkyviä liittimiä vierekkäin. Johdinten värien tulee olla samassa järjestyksessä kummassakin liittimessä. Jos värien järjestys on sama, jatka seuraavaan kohtaan. Jos ei ole, johtosi on todennäköisesti vääränlainen, eli yleensä ristikaapeli.

6. Kokeile toista verkkojohtoa tietokoneeseesi. Varmista viimeistään tässä vaiheessa ettei kyseessä ole ristikaapeli. Jos toimii, on vanha johtosi rikkinäinen. Jos ei toimi, siirry seuraavaan kohtaan.

7. Mikäli asunnossa on useampia verkkopistorasioita, kokeile myös niitä. Jos mikään asunnon liittimistä ei toimi eli linkkivalo ei syty, niin siirry seuraavaan kohtaan.

8. Tarkista ettei palomuurisi ole ”block all traffic” -tilassa. Voit kokeilla myös ottaa sen hetkeksi pois päältä ja katsoa josko se vaikuttaisi jotenkin. Jos ei vaikutusta, siirry seuraavaan kohtaan. Tarkista myös ettei koneellasi ole useita palomuureja toiminnassa samanaikaisesti. Windowsin oma palomuuri saattaa olla päällä, vaikka koneeseen olisi asennettu toinen palomuurisofta. Palomuurin asetukset kannattaa myös pävittää kyläverkon IP-osoitealueelle sopivaksi. Palomuuri saattaa väärillä asetuksilla estää kaiken liikenteen kyläverkon 86.50.*.* osoitealueelta.

9. Tarkista että verkkosovittimen ajurien asetuksissa Network Speed on ”Auto”. Tarkista myös verkkoasetuksista, että TCP/IP-asetukset ovat automaattiset. Jos ei vaikutusta, siirry seuraavaan kohtaan.

10. Tarkista koneesi IP-osoite. Jos IP on muotoa 86.50.*.*, yhteys toimii, mutta laitteistossasi on todellakin jotakin pielessä ja syy voikin olla erittäin työlästä löytää. Niitä voivat olla rikkinäinen verkkokortti tai emolevy, virus, rikkoutunut käyttöjärjestelmän rekisteri, tai muu ohjelmistopohjainen vika. Jos taas IP on 169-alkuinen, siirry seuraavaan kohtaan.

11. Kysy joltakin saman talon asukkaalta, toimiiko hänen verkkoyhteytensä. Jos toimii, on vika todennäköisesti omassa koneessasi tai liittymäsi on suljettu. Mikäli liittymä on suljettu, on kyläverkon ylläpito lähettänyt päävuokralaisen TYS:lle ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen ilmoituksen asiasta. Siirry kohtaan 12.

Jos verkko ei toimi muillakaan samassa talossa, on verkossa luultavasti laajempia ongelmia. Voit lähettää sähköpostilla tiedon ongelmasta. Todennäköisesti kyläverkon ylläpito on jo tietoinen verkkokatkosta, mutta kyseessä voi olla jokin ”pimeä vika”, jota ei voida suoraan nähdä millään käytössä olevalla automatiikalla.

12. Mikäli sinulla on mahdollisuus siirtää koneesi kokeilua varten esim. kaverille, jossa on toimiva verkkoyhteys, saat tällä tavalla lopullisesti varmistetuksi onko oma koneesi varmasti kunnossa. Mikäli kaverilla on toimiva (vaikkapa kannettava) kone, voit myös sillä kokeilla oman asuntosi liittimen toimivuuden. Muista kokeilla omalla verkkokaapelillasi! Tämä eliminoi rikkinäisen kaapelin mahdollisuuden.

Jos et ohjeilla saa konettasi toimimaan verkossa, lähetä vikailmoitus sähköpostitse netmaster@yok.fi:hin ja kerro mitä vianmäärittelyohjeilla on selvinnyt ja mitä mahdollisia virheilmoituksia olet havainnut. Kyläverkon ylläpito tarkistaa verkkoyhteyden ja sopii tarvittaessa kotikäynnin varmistaakseen ettei kyseessä ole sittenkin rikkoutunut kaapelointi tai vastaava fyysinen vika.

Jätä koneesi päälle ja verkkoon kytketyksi päiväsaikaan olit kotona tai et. Kyläverkon asentaja käy tarkistamassa yhteydet virka-aikana rakennuksen verkkokaapilta ja hänen on näin helpompi todeta ongelma ja että onko asia saatu korjattua jos johdon päästä löytyy virrat päällä oleva verkkolaite tai tietokone.